Ayahuasca - Een sjamanistische zoektocht

Wat een mooi en vooral pakkend verhaal is dit. Het is niet alleen heel boeiend geschreven, ook weet de auteur met grote bezieling over haar eigen innerlijke zoektocht naar sjamanisme te vertellen. Haar enthousiasme en haar passie als beroepsoefenaar in alternatieve geneeswijzen heeft me het meeste geraakt, juist ook omdat ze laat zien dat het allemaal niet vanzelfsprekend en vloeiend verlopen is. Waarbij haar Westerse achtergrond nog niet eens de grootste drempel is geweest in haar innerlijke zoektocht. Lotsbestemmingen als het ‘beroep’ sjamaan houden geen rekening met ras of cultuur.

Al snel komt de lezer tot de ontdekking dat sjamaan worden geen potentiële keuze is, maar eerder gezien kan worden als een soort lotsbestemming om uiteindelijk gezamenlijk met andere gelijkgestemde mensen het universum tot één groot geheel te dienen, waarbij de nederigheid van de persoon in kwestie een hele belangrijke rol speelt. Vanuit deze perceptie hebben mensen met kennis en geneeswijzen enkel een ondergeschikte functie in hun levensbestaan. De rol van de sjamaan houdt veel meer in. Een van de andere dingen die een healer doet is proberen om alle verweven relaties tussen mens, dier, natuur en het universum weer in balans te brengen.

Veel mensen zijn zoekende tijdens hun leven wat hun missie is. De geneesheer reageerde met de treffende woorden: “Er zijn een heleboel dingen die je leuk vindt, maar er is één ding waar je helemaal voor gaat en dat is je missie”. Inderdaad zo eenvoudig kan het zijn.

Het boek is verdeeld in drie delen. Het eerste deel is gewijd aan hoe ze in aanraking kwam met het sjamanisme. In het tweede deel vertelt ze hoe ze groeide in haar rol als genezer, maar daarnaast schrijft ze ook over diverse planten die worden gebruikt om het menselijke bewustzijn te verruimen tijdens de ceremonies. De titel van het boek is vernoemd naar een plant. Hierbij maakt ze de lezer deelgenoot in wat ze meemaakt tijdens de ceremonies en hoe dat invloed heeft gehad in haar dagelijkse leven. Het derde deel is gewijd aan het begrip sjamanisme versus de wetenschap hierover.

Verder is het mij opvallen dat de auteur in het hele boek geen enkele naam heeft gebruikt. Dat vind ik toch typisch. In ieder geval heeft het geen invloed gehad op de leesbaarheid van haar verhaal.

Ayahuasca

Rinske Warner