Bezield werken - Vanuit inzicht, compassie en aandacht

Als eerste wil ik aangeven dat dit boek met name interessant is voor mensen waarbij het katholieke geloof en de bijbel centraal in hun leven staat. Tegenwoordig zijn steeds meer mensen vervreemd van hun eigen werk. Er wordt tevens diep ingegaan op het begrip 'werken' zoals dat vroeger is uitgelegd vanuit het oogpunt van de bijbel en welke veranderingen hierin door de eeuwen heen hebben plaatsgevonden. Vroeger was alleen lichamelijke arbeid dat onder het thema werk viel.

De auteurs leggen uit aan de lezer hoe het komt dat wij vervreemd zijn van onze hedendaagse beroepen in onze huidige moderne tijd. Er zijn tegenwoordig veel functies waarbij je kwaliteit van je werk niet onmiddellijk zichtbaar is voor jezelf en/of anderen. Dit kan zeer ontmoedigend voor jezelf zijn. Dit geeft vaak voor personen psychische problemen tot gevolg.

Daarnaast zijn er mensen die een beroep uitoefenen waarbij ze geen enkele passie of voldaanheid meer kunnen ervaren bij het uitoefenen van de werkzaamheden. Met als gevolg dat er in onze huidige maatschappij een golf van ontevredenheid circuleert wat natuurlijk weer van invloed is op onze welzijn en geluk.

Daarnaast is onze maatschappij ernstig prestatie gericht en zeer materialistisch ingesteld. Deze twee factoren spelen een cruciale rol in de maatschappelijke positie die je bekleedt. Steeds meer mensen blijken echter deze gedachtegoed niet meer te kunnen/willen delen en wensen een andere weg in te slaan. Zij staan er echter vaak alleen voor en worden vaak niet door andere begrepen.

Voor deze mensen is dit boek eigenlijk bedoeld, want verder bieden de auteurs handvatten aan om met jezelf aan de slag te gaan. Je leert op zoek te gaan naar innerlijke jezelf. Welke rol speel jij op je werk en hoe kun je aan jezelf werken om negativiteit om te buigen naar positiviteit? Hierbij kun je ook verder denken aan begrippen als: het belang van eenvoudige geluk en meditatieve oefeningen.

Friedrich Assländer, Anselm Grün

Ten Have

9789025961787