Blauwe plekken

Helaas is fysieke mishandeling bij kinderen nog steeds een actueel onderwerp. De onmacht van volwassenen die vaak speelt in dit soort situaties, omdat het slachtoffer zijn mond niet open durft te doen, is een rode leidraad door het hele verhaal. Hoewel ik vind dat de meester van Judith, het slachtoffer, een grotere rol in het verhaal had kunnen nemen in plaats van zijn afwachtende houding aan te nemen.

Het einde van het verhaal vond ik erg abrupt. Enkele reis Den Haag. Dat zorgt voor een niet happy end gevoel. Voor mijn gevoel wordt de lezer hier in de steek gelaten door de auteur. Het was goed geweest als de auteur de eerste stappen tegen de mishandeling had meegenomen in het verhaal. Ter voorbereiding van de slachtoffers. Wat kan de kindertelefoon betekenen? En de allerbelangrijkste stap: het doen van aangifte. Mensen vergeten vaak de enorme verborgen angst die een slachtoffer bij zich draagt. De symbolische waarde die de teddybeer speelt op het einde van het verhaal, vind ik helemaal fantastisch.

Judith probeert het allemaal zo goed mogelijk te doen voor haar moeder, maar eigenlijk gaat het nooit goed genoeg. Ze zorgt voor haar kleine broertje Dennis en ze runt het huishouden. Gelukkig krijgt Dennis geen klappen van zijn moeder. Judith is doodsbang voor haar moeder en de slaag die ze krijgt, is vaak zo erg dat ze niet eens naar school kan. Er komt een nieuwe jongen in haar klas, Michiel geheten en hij neemt Judith onder zijn hoede. Zou ze hem genoeg kunnen vertrouwen om haar grootste geheim te kunnen vertellen?

Blauwe plekken

Anke de Vries

Lemniscaat B.V.