Carve the mark - Divergent – Deel 1

Eerlijk gezegd had ik wat moeite om in het verhaal te komen. Dit had te maken met het feit dat het begin nogal chaotisch start met twee totaal verschillende verhaallijnen in het boek die niet gelijk een verbintenis met elkaar lijken te hebben. Na enkele hoofdstukken komt hierin eindelijk verandering.

Akos en Cyra, de twee belangrijkste hoofdpersonages van deze vierdelige serie, wonen allebei op de planeet Shotet. Ze leiden allebei een heel ander leven totdat enkele lotsbestemmingen van een aantal cruciale sleutelfiguren bekend worden gemaakt over de zendmast naar de andere planeten toe. Dit heeft dramatische gevolgen voor veel groeperingen en de bekendgemaakte lotsbestemmingen hebben allemaal een negatieve lading c.q. karaktertrek.

Zo heeft Cyra de stroomgave die ze niet kan beheersen en hierdoor heeft ze altijd en overal eeuwige pijn in haar lichaam. Haar gemene en tirannieke broer Ryzek vindt haar gave gemakkelijk en zij wordt ook wel het geselwerktuig genoemd omdat ze mensen veel pijn kan leveren als ze die aanraakt vanwege haar stroomgave. Dus zij wordt vaak ingezet bij martelingen en executie van potentiële vijanden van Ryzek.

Akos wordt de persoonlijke bediende, lees gevangene, van Cyra, omdat zijn persoonlijke gave ervoor zorgt dat de stroomgave van Cyra wordt onderbroken, zodat ze minder pijn heeft. Hij is de enige die haar kan aanraken zonder dat het hemzelf pijn doet. Gaandeweg door ervaringen en mishandelingen komen beiden personen erachter dat ze een gezamenlijke vijand hebben: Ryzek. Snode plannen om hem te doden worden gesmeed. Zullen zij uiteindelijk slagen in hun plannen?

Carve the mark - Divergent – Deel 1

Veronica Roth

van Goor