De demonenkoning - Zwarte kunst 1

Mijn man bracht dit boek voor mij mee uit de bibliotheek. Aanvankelijk dacht ik dat het me niet zou aanspreken vanwege de titel: De demonenkoning. Ik heb niks met demonen, dan denk ik gelijk aan bloederige veldslagen. (Zij komen wel voor in de serie maar spelen slechts een bijrol in het boek.) Hoewel het onderwerp demonen van ondergeschikt belang is voor de complete kwartet serie, vind ik de titel enigszins misleidend daar andere situaties van de personages een veel belangrijke rol spelen in het verhaal.

Wat ik er verder goed vond aan de serie waren de vele ontwikkelingen die tegelijk plaatsvonden waardoor er een enorme vaart in het verhaal aanwezig bleef tot de allerlaatste bladzijde van de serie. Hier en daar kwam ik wat beschrijvingen tegen waarvan ik vond dat ze geen toevoegende waarde hadden voor het verhaal.

Raisa is prinses van het rijk van de koninginnen van de Fells. Het verhaal zou zich af kunnen spelen rond de middeleeuwen. Door haar hoge status als prinses krijgt ze een hele beschermende opvoeding binnen het kasteel met als gevolg dat zij geen idee heeft wat er zich allemaal in de achterbuurten van haar koninkrijk afspeelt. Hier komt al snel verandering in en ontmoet ze Han. Ondanks haar beschermde jeugd weet ze op haar eigen originele manier van aanpakken en zal ze er zijn voor haar bevolking.

Op de berg waar het verboden is voor tovenaars ontmoet Han een gewone jongen uit de voddenwijk, Micah Bayar, een jonge magiër-in-opleiding, en hij jat een van de meest magische en krachtigste amuletten die er zijn. Dit was een van de domste dingen die hij ooit had gedaan. In een klap is hij een van de meest gezochte personen van de Fells. Als snel komt hij nog meer in de problemen en wordt hij beschuldigd van de moorden in de stad die plotseling plaatsvinden.

Als snel ontdekt hij dat er een overeenkomst is tussen het gevaarlijke c.q. gevreesde amulet en zijn zilveren armbanden die verbazingwekkend niet af kunnen. Er is niemand die hem iets kan vertellen over deze stil zwijgende overeenkomst.

De demonenkoning - Zwarte kunst 1

Cinda Williams Chima

Luitingh