De kraaienfluisteraar - De Wildlingen 1

Als eerste wil ik kwijt dat ik ontzettend heb genoten van dit verhaal. Ik heb het boek in een ruk uit gelezen omdat ik het niet aan de kant kon leggen. Het had onmiddellijk mijn aandacht te pakken. Het verhaal is niet alleen vloeiend geschreven maar daarnaast wordt het ook nog eens met veel overtuiging tot werkelijkheid van het verhaal gerealiseerd.

Vooral de terugkerende nachtmerrie die zich steeds verder ontwikkelt van de kraaienfluisteraar speelt een zeer belangrijke rol in de geloofwaardigheid van het verhaal. Het is niet zomaar een fantasy verhaal over mensen die een bijzondere band hebben met dieren, maar het gedeelte waarin wordt verteld dat de wildlingen in het verleden werden uit geroeid, is zelfs op de dag van vandaag nog steeds reëel. Dat maakt het verhaal extra geloofwaardig.

Kra, de kraaienfluisteraar, is op jonge leeftijd door zijn ouders letterlijk op straat gezet. Deze afschuwelijke gebeurtenis achtervolgt hem al zijn hele jeugd. Plotseling ontsnappen drie hele gevaarlijke gedetineerden uit de gevangenis. Kra is ooggetuige als de ontsnapping uit de gevangenis plaatsvindt. Hierna gebeuren allerlei vreemde en gevaarlijke dingen in de stad.

Niet veel later ontdekt hij dat hij niet de enige wildling is in de stad Blackstone maar dat er nog meerdere personen zijn die een bijzondere gaven hebben met hun diersoort, zoals Kra met zijn kraaien. Dan hoort hij de gebeurtenissen van de Duistere Zomer waarin criminaliteit en moord aan de orde zijn van de dag zijn. Al deze problemen werden veroorzaakt door de misdadiger De Spinnende Man. Hij lijkt uit de dood opgestaan om weer nieuwe misdaden te plegen.

Kra besluit om de misdaad te bestrijden. Gelukkig krijgt hij hulp van de eigenwijze Lydia. Maar is dit voldoende?

Deel 2 van 'De Wildlingen' heet:
  • De zwerm