De laatste waarschuwing

Dit verhaal laat heel mooi zien dat het best moeilijk is om uit het criminele circuit te blijven als je er eenmaal in zit. Dan krijgt het begrip vriendschap een hele andere betekenis. Ik was eigenlijk wel benieuwd met welke oplossing de auteur zou komen om uit het criminele circuit te komen, maar dat krijgt de lezer niet te zien.

Het perspectief van de personages Yoeri en Wesley wordt afwisselend gebruikt. De auteur kan zich goed inleven in de doelgroep tieners. Maartje en Yoeri hebben beiden totaal een andere levenswijze en ik vind het goed dat de auteur dit laat zien. De overdenkingen van Wesley hierover helpen de lezer om er zelf over na te denken. Tot het einde van het verhaal heb ik me verbaasd over de gedachten gang van Yoeri. Zo jong en dan al volledig verpest.

Wesley mag voorlopig niet meer bij zijn moeder wonen, nadat hij voor de zoveelste keer is betrapt op criminele activiteiten. De een is nog een grotere crimineel dan de ander. Yoeri vraagt aan Wesley om mee in te breken in auto’s. In eerste instantie gaat Wesley hiermee akkoord, maar als hij ermee wilt stoppen, dan wordt Brian (het broertje van Wesley) bedreigd.

Als Wesley voldoende moed bij elkaar heeft geraapt om niet op te dagen bij de afspraak van Yoeri, wordt Brian ontvoerd. Dit is niet alleen vreselijk maar daarnaast tikt de tijd nog eens door, omdat hij diabetes heeft en dus regelmatig insuline moet hebben om gezond te blijven. Het wordt een race tegen de klok. Zal Wesley op tijd zijn broer terug kunnen vinden?

De laatste waarschuwing

Vrouwke Klapwijk

Columbus