De vrouw die naar honden luistert

Dit boek is geschreven en geïnspireerd naar aanleiding van een ontmoeting met Monty Roberts, de auteur van het boek: De man die naar paarden luistert. Jan Fennel, schrijfster van dit boek, raakte verrukt door zijn manier van werken met paarden. Deze speciale manier wilde ze graag op honden toepassen. Hiervoor bekeek ze vele natuurfilms over wolven om zo beter de taal van honden beter te begrijpen.

Er zijn al veel boeken geschreven over rangordebepaling met betrekking tot onze hond en zijn roedel. Hier wordt nog eens extra onderstreept hoe belangrijk het is dat de hond zijn eigenaar als de daadwerkelijke leider ziet. Persoonlijk vind ik haar werkmethode met honden zeer "hondvriendelijk". De consequenties van ongewenst gedrag en gebeurtenissen van gewenst gedrag worden vertaald en teruggekaatst in de taal die de hond begrijpt. Daarom onderscheidt dit boek zich van de anderen.

Ze legt ook heel goed uit waarom sommige honden probleemgevallen zijn geworden door menselijke fouten. Dit komt vaak door dat deze dieren te veel verantwoordelijkheid moeten dragen in de roedel als je het bekijkt door de ogen van een hond. Hoe je deze kunt aanpakken met de vier basisleefregels volgens het Amichien Bonding systeem kun je veel van de problemen met je huiswolf zelf aanpakken.

Hoewel het een zelfhulpboek is, komt het zeker zo niet direct over en lijkt het op het eerste gezicht alleen een mooi autobiografisch boek. Dat komt door de manier waarop ze over haar eigen leven verteld en hoe probleemgevallen worden geïntroduceerd en aangepakt.

Een greep uit de inhoudsopgave:
  • Verlatingsangst
  • Onzindelijkheid