De wraak van Lorre

Mijn dochter en ik lagen allebei helemaal dubbel van het lachen door dit verhaal. Ik vind het knap dat de auteur zo'n ontzettend goed maar vooral humoristisch boek weet te schrijven met een vleugje spanning erin als de papegaai Lorre op verdachte wijze zoek raakt. De tekeningetjes moedigen de kinderen aan verder te lezen. Op een gegeven moment was ik het boek kwijt, omdat mijn dochter het stiekem naar haar bed had gesmokkeld...

Door mijn studie als papegaaigedragsdeskundige weet ik als geen ander waar de grens balans was tussen absolute fictie en eventuele werkelijkheid. Als alle papegaaien op deze manier gehuisvest zouden zijn als in het boek, dan zouden een heleboel vogels minder gedragsproblemen hebben. (Tevens los van de situatie in het boek waarbij Lorre af en toe naar buiten vliegt.) Met dit boek leert de auteur de nieuwe generatie dat het houden van papegaaien daadwerkelijk op een andere manier kan. Dit kan ik alleen maar toejuichen!

Job wil graag een echt leuk huisdier. Zijn wens gaat in vervulling als er een papegaai met een houten poot bij hen naar binnen vliegt. Job en Lorre worden samen dikke maatjes en doen samen allerlei leuke dingen. De papegaai leert een heleboel nieuwe acties van zijn nieuwe baasje. Sommige situaties zijn echt heel ondeugend die Lorre onderneemt.

Op een dag komt er een meneer die beweert dat de vogel van hem is. Dat gaat zo maar niet, vinden Job en zijn vader. Plotseling is Lorre verdwenen en begint Job aan een grote zoektocht. Zal hij zijn kleine vriendje nog ooit terugvinden?

De wraak van Lorre

Tosca Menten

Van Goor