Denken als een hond

Dit boek is beslist een aanrader voor iedere hondenbezitter. Hierin wordt de hondenpsychologie stapsgewijs uitgelegd. Het is echter geen boek om in een keer uit te lezen door de intensieve informatie die gegeven wordt. Hoewel de schrijver voornamelijk "probleemgevallen" behandelt in zijn boek, is "Denken als een hond" ook uitermate geschikt voor mensen die overwegen een hond te nemen. Het sluit naadloos aan bij het opvoeden van een puppy of juist bij de heropvoeding van een volwassen hond dat afwijkend gedrag vertoont.

Er wordt in het eerste gedeelte uitgelegd waarom het zo vreselijk belangrijk is een hond consequent op te voeden. Honden zijn roedelgericht, dat betekent groepsgericht met inbegrip van de baas of bazin. Binnen zo�n roedel kent een hond rangordebepaling. Voor een hond is het heel belangrijk dat hij weet wat zijn status is in de roedel. Als het goed is heeft de baas of bazin de hoogste en de hond de hond rang. In het eerste gedeelte wordt uitgelegd hoe je dit op een prettige manier duidelijk kunt maken aan je viervoeter. En je zult dan een gelukkige hond hebben.

Als voor de hond onduidelijk is wat zijn status is in de roedel kunnen gedragsproblemen ontstaan. De gedragsproblemen worden in het tweede gedeelte behandeld. John Fisher haalt de problemen aan met voorbeelden uit zijn praktijk. Na de analyse van de gedragsafwijkingen en de gevonden oorzaken, legt hij uit hoe hij deze heeft bestreden door middelen van heropvoeding, andere voeding of homeopathische medicijnen.

Hij behandelt onder andere de volgende punten:
  • Trainingsproblemen voor hondeneigenaren
  • Problemen door stress
  • Voedingsproblemen & de symptomen
  • Voedingsproblemen & de feiten
  • Angstproblemen
  • En nog veel meer
Het derde deel bevat een lijst hoe je problemen kunt aanpakken en oplossen. In vergelijking met de andere twee delen is dit deel een stuk smaller. Hij is echter handig als naslagwerk.

Daarnaast bevat het boek helemaal achterin nog twee bijlagen, een tabel met statische gegevens en een memorandum. Gelukkig heeft hij alles opgeschreven zodat zijn kennis niet verloren is gegaan. Dit boek is echt een aanwinst in je boekenkast.

Denken als een hond

John Fisher

Unieboek | Het Spectrum