Dieren eten

Ronduit het allerbeste boek over de bio-industrie ooit, de harde feiten en cijfers die in het boek worden genoemd liegen er niet om! Met dit verhaal of liever gezegd het onderzoek dat de auteur heeft geleverd de afgelopen drie jaar en de anonieme verhalen van medewerkers die werken in de bio-industrie bevestigt de informatie die we steeds vaker horen.

Het is een aanvulling op de dvd van Marianne Thieme 'Meat the truth', en op het boek 'Leeg' van de auteur Charles Clover. Voor mij is het verhaal van de auteur een bevestiging voor wat ik eigenlijk al wist. Ik vond het best confronterend het te lezen. Soms had ik het gevoel dat ik een of ander horrorverhaal aan het lezen was en toch had ook een gevoel van ontnuchterend maar bovenal realistisch. Dit is beslist een van de redenen waarom ik vegetarisch ben.

Wat ik nog verder goed vind aan het boek is dat de auteur ruimte geeft aan zichzelf over zijn innerlijke strijd of anders gezegd zijn innerlijke monoloog en die met de lezer deelt. Wat is het belang van gezamenlijk eten in de eeuwenoude familietradities? Welke rol speelt de bio-industrie hierbij? Staan we eigenlijk wel stil bij de macht van de bio-industrie? Niet alleen economisch, maar ook op het gebied van milieu en op politiek niveau?

De allerlaatste zin in het verhaal (die ik heel verrassend vond door de scherpzinnigheid van de schrijver) zorgt ervoor dat het boek eindigt als één mooi geheel over het onderwerp: De bio-industrie!

Aan de hand van voorbeelden uit de geschiedenis laat de auteur zien aan de lezer welke macht de consument heeft als we allemaal onze krachten bundelen. Wat is jouw inzet?

Dieren eten