Falco en de gestolen stympha’s

In het begin had ik een beetje moeite om in het verhaal te komen maar toen ik verder las, kon ik het echt niet meer aan de kant leggen omdat het zo spannend was waarbij de gebeurtenissen zich snel opvolgden. De auteur weet heel goed hoe ze de spanning steeds verder kan op voeren. Het hoofdpersonage Falco maakt een mooie persoonlijke ontwikkeling door dat is gebaseerd op inzicht en enorme doorzettingsvermogen.

Als vogelliefhebber was ik helemaal weg van de stympha’s ondanks dat hun voeding uit vissenogen bestond en dat zorgt dus voor een onsmakelijk tafereel tijdens het eten. Je kunt echt zo’n sterke band hebben met je papegaai, als Falco heeft met zijn stympha. Dat maakt niet alleen het verhaal geloofwaardiger maar is het ook de noodzakelijke samenhang in het gehele boek. De auteur is erg fantasierijk en hoewel het verhaal een gesloten einde heeft, hoop ik toch op een vervolgdeel, want er zijn nog genoeg opties over.

Falco is bij de meeste mensen in zijn dorp van de mistige moerassen niet gewenst en wordt vaak door de volwassenen gemeden. Dit heeft niet alleen te maken met zijn traumatische verleden, hij staat ook nog eens bekend dat hij vaak gevaarlijke onbezonnen plannen heeft, waardoor hij anderen en zichzelf in gevaar brengt; bovendien zijn deze plannen regelmatig gedoemd om te mislukken. Daardoor heeft niemand vertrouwen in hem.

Het land is in oorlog en overal verdwijnen mensen, kinderen en hun dieren. Door een gemene list van generaal de Saga worden uiteindelijk ook de stympha’s van de vogelmensen gestolen. Falco zag het gevaar aankomen, maar niemand geloofde hem. Hij is echter vast besloten om ze terug te halen met zijn beste vriend Tycho. Zal zijn plan om ze op tijd te redden slagen?

Falco en de gestolen stympha’s

Nienke Pool

Godijn Publishing