Het geheim van de wachters - Triskellion 1

Na een speurtocht op het internet kom ik erachter dat er in het Engels nog een deel 2 en 3 bestaat. Ik snap dat nooit waarom ze series maar gedeeltelijk naar het Nederlands vertalen. Opnieuw maar de Engelse delen besteld omdat ik het eerste deel in het Nederlands heel goed vond.

Er zit diepgang in het verhaal plus de auteur heeft de gesloten sfeer wat vaak kenmerkend is voor kleine dorpen – (d.w.z. iedereen kent iedereen) heel goed uit de pen laten komen en is de complete sfeerkenmerk van dit boek. Hier in dit verhaal krijgen buitenstaanders geen kans om te integreren binnen de gemeenschap. Pas op het einde wordt duidelijk waarom.

Dit is een heel spannend boek voor jongvolwassenen. Het is vlot geschreven. Hoewel het boek in de bibliotheek te boek staat als een detective genre, had dit net zo goed onder fantasy genre kunnen zijn. Sommige situaties zijn echt heel mysterieus en vallen meer onder het thema fantasy.

Het verhaal begint met het slecht lopende huwelijk van de ouders Adam en Rachel. Ze zijn een-14-jarige tweeling en worden naar het verdachte dorpje Triskellion gestuurd waar hun grootmoeder woont. De kennismaking met de inwoners verloopt niet vlekkeloos. Er lijkt slechts een regel te gelden, namelijk die van de afstandelijkheid. Met hun grote speurneus ontdekken ze dat er een eeuwenoud geheim het dorp in zijn greep houdt. Vlakbij bij de boerderij van hun grootmoeder is er een vreemde krijtcirkel te zien. Hij straalt duidelijk magische krachten uit.

De tweeling ontmoet ook de geheimzinnige Gabriël, die veel van de krijtcirkel lijkt te weten. De onrust wordt in het kleine dorpje steeds groter wanneer onder de krijtcirkel wordt gegraven door een filmploeg. Tijdens het graven wordt een deel van de triskellion gevonden. Niet alleen de tweeling is op zoek naar de andere twee ontbrekende onderdelen van de triskellion, maar ook een stel boeven maken er jacht op. Wie zal de andere ontbrekende onderdelen het eerste vinden?

Will Peterson

De Fontein

9789026135514