Het geheim van Lode A. - De kleine Odessa 2

Ik zag dit boek in de bibliotheek staan op de jeugdafdeling, terwijl mijn zoon boeken aan het uitzoeken was. Aanvankelijk was ik geraakt door de kaft waar een kanarie op stond. Ik ben namelijk helemaal gek op vogels en mijn belangstelling groeide nog meer toen ik las dat de auteur aan de haal ging met wereldberoemde boeken klassiekers en de desbetreffende schrijvers. Op dat moment had ik niet door dat ik deel 2 van 'De kleine Odessa' vast hield. Maar goed, je kunt dit tweede deel uitstekend lezen als een zelfstandig verhaal.

Deze schrijver heeft een gigantische fantasie waar menig andere auteur jaloers op mag zijn. Daarom spreekt het verhaal mij zo aan maar ook omdat de auteur feitelijke gegevens zoals titels van boeken en diens schrijvers op een speciale manier tot leven weet te wekken waardoor er geen grenzen meer lijken te bestaan tussen het heden en de geschiedenis. Er is echter een hele andere duidelijke grens en dat is de grens tussen de (onsterfelijke) schrijvers die in Scribopolis (een schrijversstad) leven en de personages die zijn gecreëerd door de auteurs.

In dit tweede deel wordt deze grens ernstig beschadigd door gestoorde schrijver Mabarak, (de biologische vader van Odessa) die de ontevreden personages op zet tegen de onsterfelijke schrijvers. De enige persoon die al deze ellende kan bestrijden is Shakespeare (de adoptie vader van Odessa) en uitgerekend hij wordt ontvoerd. Is Odessa in staat om haar geliefde vader terug te sporen en te redden uit zijn benarde situatie?

Peter van Olmen

Van Halewijck

9789461316370