Het verleden verlichten

Verander je leven met het Time-Light programma

Nu ik het boek compleet heb gelezen, begrijp ik de ondertitel ook veel beter en is het krachtige thema van dit boek: Het (pijnlijke) verleden uit je leven loslaten. Hoewel je natuurlijk nooit een boek in één zin kunt samenvatten, moet ik hier toch gelijk aan de moderne term denken van: "De kracht door in het NU te leven".

Vooral in het begin moest ik heel erg wennen aan de schrijfstijl en woordkeuze van de auteur. Hierdoor duurde het even voordat ik zijn diepzinnige begrippen als "tijdlastig" volledig begreep. Wat ik goed vind aan het verhaal is dat het getuigt van zeer diepe filosofische inzicht. De lezer wordt regelmatig uitgenodigd om over bepaalde zaken grondig na te denken. Voor sommige mensen zal dit een echte eye-opener zijn. Na het lezen van dit boek zul je nooit meer op dezelfde manier terugkijken op je jeugd.

Het boek is ingedeeld in 3 delen:

• Jij en tijd
  • Je Drie Zelven
  • Het Time-Light programma van 21 dagen

In het eerste deel wordt uitgebreid aandacht besteed aan het abstracte begrip tijd. De auteur legt enkele vormen (het verleden; het heden; en je potentiële toekomst) hiervan uit. Daarnaast worden ook andere puntjes aangestipt als: hoe het komt dat wij niet bang zijn voor de dood en leeft onze ziel tijdloos en eeuwig? In welke vorm heeft het begrip tijd invloed op ons huidige leven? Soms gaat dit zelfs nog een stapje verder en slaat dit terug op de vorige generatie.

Tijdens het tweede gedeelte legt de auteur Bryan Hubbard uit wat hij bedoelt met Je Drie Zelven. Ons verleden kunnen we op allerlei manieren (zowel positief als negatief) doormaken en ervaren. Soms zorgt er dit voor dat we meestal onbewust een zware emotionele en innerlijke rugzak bij ons dragen. Deze bagage heeft absoluut invloed op onze huidige levensstijl. Het heden (ons huidig moment) is vaak op zoek naar dingen die hij al (her)kent, daarom kan het voorkomen dat we steeds dezelfde steeds dezelfde fout maken. Hoe het komt dat we steeds op de verkeerde types vallen; of hoe dat nu zit met onze verslavingen, terwijl we weten dat dit slecht voor ons is en het toch niet kunnen laten. Het spreekt voor zich dat onze toekomst van invloed is op de keuzes die wij maken op het huidige moment.

Tot slot krijg je in het derde gedeelte door middel van het Time-Light programma 'tools' aangereikt om jezelf van het verleden los te weken en stapsgewijs te werken naar bepaalde inzichten. Ik moet zeggen dat sommige tips die worden aangeboden toch heel verrassend zijn, zoals de kinderlijke verwonderlijkheid over eenvoudige dingen in het leven.

Als je op zoek bent naar een verandering in je bestaan door middel van eenvoud en geluk, dan raad ik je aan dit boek te lezen!

Het verleden verlichten

Bryan Hubbard