Hof van doorns en rozen 1

Het tweede deel van deze serie vind ik veel beter dan het eerste deel ‘Hof van Doorns en rozen’ omdat deze heel veel lijkt op het wereldberoemde sprookje ‘Beaty and the Beast’. Alleen het einde loopt geheel anders af en dat stuk vond ik heel creatief en verrassend. Pas in het tweede deel wordt het voor de lezer duidelijk hoeveel invloed het einde van dat verhaal heeft op de rest van de serie. Een serie die je niet aan de kant zal kunnen leggen, omdat het zo spannend is geschreven met een vleugje romantiek.

De lezer wordt samen met het hoofdpersonage Feyre de wereld van de Elfiden ingetrokken en al snel ontdekt ze dat niets is wat het lijkt. Het mag dan wel lijken of ze op een vakantieoord zit waar ze eeuwig mag chillen om haar schuld in te lossen. Ze heeft niet zomaar een wolf neergeschoten met een pijl van essenhout. Ze heeft de vriend van de Elfiden Tamlin en Lucien neergeschoten. Het aflossen van haar schuld is heel eenvoudig. Haar leven voor zijn leven. Talmin spaart haar leven mits ze bij hem komt wonen. Ze belandt in een groot landhuis met bediendes waar voor haar wordt gezorgd. Maar als snel slaat de verveling toe. Ze kan niet zomaar naar buiten als mens zijnde omdat er overal gevaar dreigt.

De signalen van gevaar komen steeds dichterbij en duidelijker. Uiteindelijk stuurt Tamlin haar naar huis terug omdat het gevaar te groot wordt. Eenmaal thuis, blijft het gevoel aan haar knagen dat haar edelheer Tamlin in groot gevaar verkeert. Ze besluit terug te gaan ondanks de gevaren die ze zeker zal tegenkomen onder weg. Zal ze hem op tijd kunnen redden?

Hof van doorns en rozen 1

Sarah J. Maas

Van Goor