Luister naar uw paard

Dit boek doet me onmiddellijk denken aan het autobiografische verhaal van "de man die naar paarden luistert". In dit boek wordt namelijk ook de methode van de "paardenfluisteraar" toegepast. Alleen maakt de auteur Richard Maxwell ook nog gebruik van alle daagse hulpmiddelen mits ze "paardvriendelijk" zijn. Daarmee wordt bedoeld dat deze hulpmiddelen geen lichamelijke of psychologische schade mogen veroorzaken.

De basisregel van dit boek is, pak niet alleen de symptomen aan van de ongewenste gedragsproblemen, maar ga nog een stapje verder en neem de oorzaak van het probleem onder de loep. Heb je de oorzaak gevonden en verholpen? Begin pas daarna met de heropvoeding van je paard. Veel problemen worden aangepakt in de sfeer van onprettige situaties voor het paard en goed gedrag wordt beloond met een "schouderklopje" waarbij het dier zich meestal bevindt in een prettigere en makkelijkere positie. Geregeld aan de hand van voorbeelden laat de auteur zien dat sommige problemen ontstaan door fouten van de ruiter of verzorger.

Het verschil tussen deze twee boeken is dat de lezer met Luister naar uw paard waarschijnlijk meer inzicht krijgt om paarden te trainen in de trant van de paardenfluisteraar, omdat de schrijver veel dieper op de onderwerpen in gaat. Alles wordt stap voor stap uitgelegd. Soms maakt hij gebruik van handige checklists om de oorzaak van een bepaald probleem te vinden.

Naar mijn idee worden alle onderdelen van problemen in dit boek behandeld. Dit boek is echt een praktische zelfhulpboek. Daarnaast bieden de vele foto's prima ondersteuning bij de uitleg. Alleen hadden sommige nieuwe hulpmiddelen beter nader toegelicht kunnen worden. Ze worden wel benoemd maar te weinig toegelicht in het gebruik daarvan, terwijl de rest heel uitvoerig wordt verteld.

Het boek biedt onder andere een helpende hand in:
  • communicatielijnen
  • het effect van pijn