Mijn apenfamilie - Een leven met chimpansees

Dit is werkelijk een prachtig en realistisch autobiografisch boek van Sheila Siddle. Als zij en haar man besluiten met pensioen te gaan verandert hun leven drastisch door een babychimpansee. Al gauw hebben ze flinke een groep apen om zich heen. Niet veel later ontstaat het Chimfunschi Wildlife Orphanage. Deze mensen getuigen van respect en eerbied voor de dieren maar vooral van hun ongekende doorzettingsvermogen en creativiteit zowel financieel als de omgang met hun chimpansees.

In het tweede hoofdstuk vertelt ze een stukje van haar levensgeschiedenis. Hoe ze als kind en haar familie reizend in Afrika terecht kwam en hoe ze haar hart verloor door de ongerepte natuur. Al lezende kom je ook erachter hoe anders het leven is in Afrika. Ook door de vele politieke onrusten die daar heers(t)en en de vele stroperijen. Soms is het leven echt bikkelhard.

In enkele hoofdstukken worden algemenere dingen verteld bijvoorbeeld het ontstaan van het Chimfunschi Wildlife Orphanage, de "Chinese muur" (het eerste reservaat) en de vele ontsnappingen. En later de verhuizing naar de nieuwe reservaten. Het boek kenmerkt zich vooral door de vele apen die je leert kennen. In ieder hoofdstuk wordt steeds een andere chimpansee in het zonnetje gezet. Bij de meeste apen begint hun verhaal bij aankomst. Vaak zijn ze meer dood dan levend.

Het verhaal is zeer afwisselend geschreven. De persoonlijke hoofdstukken over de apen beginnen met een foto en in het midden zitten nog een paar persoonlijke kleurenfoto�s. Niets is voor dit echtpaar te gek voor woorden. Zelfs niet toen hun bank bezweek onder het gewicht van het nijlpaard die ze als wees opvingen.

Sommige dingen die ze vertelt zijn uitermate triest maar je zult ook momenten ontdekken in het boek dat je ligt te gieren van het lachen door de komische situaties die ze beschrijft. Het boek begint met een voorwoord van Jane Goodall. Achterin zit nog een appendix over de chimpansees en het eindigt tenslotte met een dankwoord aan de vele mensen die hun hebben geholpen met dit project. Zelfs de snelle lezer is hier wel even zoet mee.

S. Siddle

Luitingh-Sijthoff

9789024542666