Red de dolfijnen - Dolfijnenkind 6

Zoals ik gewend ben van de auteur Patrick Lagrou is het weer een superspannend verhaal. Alleen springt dit boek voor mij eruit in de serie van het dolfijnenkind, omdat dit fictieve verhaal gebaseerd is op de realistische gruweldaden op dolfijnen en walvissen in Japan die daadwerkelijk gebeuren en nog steeds een actueel karakter hebben die we niet mogen vergeten, blijkt uit de informatie van internet.

Ik heb bewondering voor de auteur zoals hij op zijn manier fictie en werkelijkheid tot één geheel weet te verweven in dit boek. Ook neemt hij geen blad voor de mond om de serieuze gruwelijkheden (die door de Japanse overheid stilletjes worden goedgekeurd) aan de jeugd te beschrijven. Dat geeft het verhaal een volwassen issue.

Daarnaast vind ik ook dat het Japanse rechtssysteem heel realistisch en geloofwaardig overkomt in het boek, ook ten aanzien van wat er gebeurd als je jezelf tegen het aldaar geldende rechtssysteem keert. Typisch dat de dolfijnen en de walvissen daar niet als beschermende diersoort gelden. Het is de vraag hoe lang Japan nog kan volhouden internationaal niet mee te werken.

Door middel van toegespeelde beeldmateriaal krijgen de hoofdpersonages Ben Jansen en zijn zoon Marijn afschuwelijke taferelen te zien hoe nog levende dolfijnen worden gepijnigd en geslacht. Ze vliegen gelijk over om verzet hier tegen te bieden en dat is niet zonder risico's. Zal het hen lukken deze geheimen kenbaar te maken aan de wereld? De overheid doet er alles aan de dolfijnenmoord publiekelijk geheim te houden om de internationale weerstand te voorkomen. Ook de letterlijke deadline komt steeds dichterbij...

In de serie 'Dolfijnenkind' zijn reeds verschenen:
  1. Het dolfijnenkind
  2. Het monster uit de diepte