Ringtones, ouders en andere r@mpen

Als ouder lees ik graag mee over de schouder van mijn kinderen. Ik wil graag weten waarom dit boek? Wat speelt er op dit moment in hun leven? In dit verhaal wordt er aandacht besteed aan de verraderlijke addertjes van mobiele telefoonspelletjes die je via de tv kunt spelen en dergelijke. De auteur laat op een mooie manier zien hoe makkelijk het gaat dat kinderen er in trappen.

En daarnaast worden ook de adders die gelinkt zijn aan het woord ‘gratis’ in het verhaal verwerkt. Kinderen begrijpen vaak niet dat er vaak een ‘maar’ aan vast zit. Ik vind het goed dat de auteur hier aandacht besteed en voor de ouder is het een opening om over het onderwerp te praten met je kind. Het is zeer vlot geschreven, alleen begrippen als MSN en Hyves geven aan dat het hier om een verouderd verhaal gaat omdat zij allang niet meer in zijn.

Fleur het hoofdpersonage wil maar één ding voor haar elfde verjaardag maar haar ouders zijn er op tegen. Natuurlijk vindt Fleur hun heel erg ouderwets omdat ze menen dat zij nog geen gsm nodig heeft gezien haar leeftijf. Niet alleen Fleur wil een mobieltje dat geldt ook voor Sven, want het is toch handig als hij zijn moeder kan bellen om te zeggen dat de voetbaltraining uit loopt.

De shows van Teen Star worden aangekondigd op school. Wie heeft er talent en wie durft? Fleur en haar vriendinnen Frederique en Kaat besluiten mee te doen. Sven twijfelt nog heel erg of hij mee zal doen met de talentenshow, want niemand van zijn leeftijd speelt saxofoon. Hoe belangrijk dit voor hem is, wordt door zijn vader onderschat. Hoe moet Sven dit nu oplossen?

Ringtones, ouders en andere r@mpen

Marlies Slegers

Kluitman