Toen kwamen de wolven

Vol verbazing heb ik dit verhaal zitten lezen. Met name over de bizarre fantasie van de auteur. Het verhaal op zichzelf vond ik niet zo sterk. Er zit wel degelijk een bepaalde psychologische filosofie in het verhaal, maar ik vond wel heel ver gezocht toen ik erachter kwam op het einde. Bovendien heeft het boek een open einde wat mij een onaf gevoel bezorgde ten aanzien van het verhaal. Een einde waarbij niets is wat het lijkt omdat sommige motieven en de daarbij behorende handelingen van de personages heel vaag blijven voor de lezer. Daarentegen vond ik de schrijfstijl wel prettig om te lezen.

Dit thrillerverhaal speelt zich af in Alaska waarbij het bol staat van de gewelddadige scènes. In de wildernis van Alaska ligt het dorpje Keelut. Het leven hier is een hard bestaan; waardoor de dorpgemeenschap erg op zichzelf is gericht en er geen ruimte is voor buitenstaanders. In een korte periode verdwijnen drie jonge kinderen. Het verhaal doet de ronde dat een roedel hongerige wolven de kinderen heeft meegesleurd.

Als het zoontje van Medora Slone door de wolven wordt meegenomen, schakelt ze de hulp in van de wolvenkenner Russel Core met als doelstelling om de wolven te doden en op zoek te gaan naar de resten van haar zoontje. Russel ontdekt echter heel iets anders namelijk dat het kind niet door wolven is gedood en vindt zijn lijk in de kelder. Als de vader Vernon Slone, een oorlogsveteraan, naar huis komt laat hij overal een bloederig spoor achter omdat hij op zoek is naar de moordenaar van zijn kind. Kan de politie hem op tijd stoppen?

Toen kwamen de wolven

William Giraldi

Lebowski