Torak en Wolf 1 - Avonturen uit een magisch verleden

Het verhaal speelt zich zo'n 6000 jaar geleden af, toch weet de schrijfster het heel beeldend en realistisch te vertellen. Vanaf één van de eerste bladzijdes is het spannend tot de laatste. Qua fantasie is dit verhaal zeker net zo rijk als Harry Potter ook al speelt het zich af in een ver verleden, dat maakt het boek niet minder geloofwaardig. In "Torak en Wolf" komen magiërs, demonen en andere fantasiefiguren naar voren, in een vertrouwd mengsel van (Indiaanse) stammen en hun leefwijze van zo'n 100 jaar geleden.

Wat ik persoonlijk hier zo mooi vind aan het verhaal is dat het tussen de regeltjes door een boodschap uitdraagt. De stammen in het boek hebben samen een ding gemeen: ze hebben respect voor het Woud, niks wordt verspild. Met uitzondering van enkele personages natuurlijk, zij zorgen voor de spannende avonturen van Torak en Wolf. De auteur belooft de lezer een serie avonturen, hopelijk is ze voorlopig nog niet uit gefantaseerd.

Hoewel de doelgroep van het verhaal vanaf 10 jaar is, lijkt me dit toch alleen weggelegd voor de geoefende lezers. Niet alleen door de woorden die de auteur gebruikt, maar ook het verhaalniveau. In het begin wordt je namelijk als lezer eigenlijk het diepe in gegooid. Je maakt niet alleen kennis met de manier van leven uit die tijd, maar ook met bepaalde geloofsovertuigingrituelen, mysterieuze krachten, en een raadsel dat opgelost moet worden waarmee Torak het Kwaad in het Woud moet bestrijden.

De vader van Torak is vermoord door het Kwaad. Nu staat Torak er alleen voor. Hij zwerft door het Woud en heeft gezworen bij zijn stervende vader dat hij zal proberen het Kwaad te stoppen, alleen weet hij nog niet hoe. Onderweg sluit hij vriendschap met een wolfsjong, dat zijn gids zal zijn, en sluit hij vriendschap met een meisje dat Renn heet. Samen proberen ze het raadsel op te lossen om het Kwaad te kunnen bestrijden. Maar zal dat op tijd zijn, want elke dag wordt het Kwaad sterker. Als de maan zijn hoogste punt bereikt, is het onverslaanbaar.

Sinds kort is ook het tweede deel Torak de zielzwerver verkrijgbaar!

Michelle Paver

The House of Books