Tuschka

Het aangrijpende verhaal van een aangrijpende jonge orka

Hoewel het een fictief verhaal is, zou het daadwerkelijk de realiteit kunnen zijn op de dag van vandaag. Van mij mag het verhaal werkelijkheid worden voor orka's en dolfijnen die in gevangenschap leven. Als je dit boek hebt gelezen dan besef je dat orka's niet in een dolfinarium thuis horen. Wij mensen kunnen nooit aan alle behoeftes tegemoet komen voor een gelukkig welzijn van orka's en zij zullen nooit het natuurlijke gedrag kunnen vertonen in de beperkte bassins van dolfinaria, naast het feit dat het sociale groepsdieren zijn. Dat is eigenlijk de onderliggende boodschap van het verhaal.

Wat ik verder zo goed vind aan het verhaal is dat het natuurlijke gedrag van deze dieren uitgebreid wordt beschreven. Zoals zij als een hechte groep op scholen vis jagen en de oceanen heen en weer kruisen op zoek naar voedsel. Evenals de samenhang van orka's en vissersboten die zoektochten houden naar haring of zalm. Orka's zijn zo sociaal dat er binnen de school een gedisciplineerde hiërarchie heerst.

Het verhaal is in drie delen gesplist. Waarbij het eerste deel gaat over de vrije jeugd van Tuschka totdat zij gevangen wordt genomen. Het tweede deel gaat over haar leven in een dolfinarium. Hoe zij getraind wordt tot een geschikt dier voor shows en waarbij ze noodgedwongen vriendschappen aangaat met haar trainers. In haar puberteit beginnen de problemen pas echt. Tot slot worden in het laatste deel voorbereidingen getroffen om haar vrij te laten in haar natuurlijke wateren. Zal Tuschka zich weer met haar familie kunnen herenigen en zal zij het overleven in het wild?

Tuschka

Astrid M. van Ginneken

KNNV