Vanwege de hond

De auteur, Tom Kamlag debuteert met zijn boek "Vanwege de hond." Hij heeft beslist een eigen schrijfstijl. Kort maar krachtig. De zinnen zijn kort en de gebeurtenissen die een kleine bijrol hebben in het verhaal worden slechts met een vluchtige pen aangestipt. In die zin is hij erg to-the-point in zijn verhaal. Dit zorgt ook voor de nodige vaart in het boek om de aandacht van de lezer vast te houden.

Zijn personages weet hij zo te positioneren in bepaalde situaties of omgeving dat hij maar weinig tekstblokjes nodig heeft. Nauwelijks maakt hij gebruik van uiterlijke beschrijvingen, terwijl je toch een goed beeld hebt van de personages. Eveneens laat hij het achtergrond decor achterwege. Hij gebruikt niet meer dan strikt noodzakelijk is. Dat maakt zijn schrijfstijl zo bijzonder en gretig om te lezen.

Het verhaal speelt zich af op Nederlandse bodem waarbij hoogtepunten uit het nieuws in diezelfde periode een belangrijke basis vormen voor de ontwikkelingen in het boek. Aan het begin wordt je als lezer een bepaalde kant opgestuurd met overtuigende bewijzen waarom die persoon wordt vermoord. Later komt de schrijver met hele andere verrassende motieven van de dader.

Het hoofdpersonage Ron Hering, tv-researcher maakt noodgedwongen een innerlijke groei door. In het verleden had hij de gewoonte om conflicten uit de weg te gaan, waardoor hij erg geïsoleerd raakte in zijn eigen wereldje van zijn glasverzameling en oude elpee's.

Zijn oude ex-baas Hein Niebroek wordt vermoord en zijn hond blijft jankend achter. Door samenloop van de omstandigheden neemt Ron de zorg van de hond over. Welke consequenties dat heeft in zijn leven overziet hij pas veel later. De hond zorgt ervoor dat hij in contact komt met zijn Turkse buurvrouw Saniye en haar kinderen die een grote rol spelen bij zijn innerlijke groei en raakt hij bevriend met Matt Teurlings.

De rol van de hond aan het slot vind ik niet echt een verrassing als je daar echt over nadenkt zoals ik.

Vanwege de hond

T. Kamlag