Vastberaden

Hoe ver mag je gaan om te verdedigen waar je van houdt?

Een geweldig boek waar ik voor thuis blijf en niet gestoord wil worden! De titel van het boek is verrassend. Zij kan op verschillende manieren worden uitgelegd of worden opgepakt. Dit geldt niet alleen voor de hoofdpersonages, maar ook voor de moordenaar. En de titel van het boek zou zelfs van toepassing kunnen zijn voor een poema, als je de ondertitel letterlijk neemt. Knap gevonden.

De meest uiteenlopende intrigerende personages weet de schrijfster goed in het verhaal te verweven op een overtuigende manier. De spanning is aan het einde van het verhaal bijna ondraaglijk voor de lezer. De auteur weet de spanning steeds verder op te voeren, zelfs wanneer de lezer weet wie de moordenaar is. Maar ook de emotionele spanningen tussen diverse personages bereiken op een mooie en gedoseerde manier van schrijven hun hoogtepunt.

De oplossing voor de climax in het verhaal die de auteur, Nora Roberts, bedacht heeft is beslist origineel te noemen en niet direct voor de hand liggend. De stille boodschap in het boek tussen de regeltjes door vind ik toch wel: Waar een wil is, is een weg. Niet alleen op het gebied van werkprestatie maar ook in de vorm van relaties.

Het verhaal heeft twee hoofdpersonages Lil Chance, zij heeft als roeping om zich in te zetten voor de bescherming van wilde dieren zoals de poema die haar spirituele gids is in haar leven. Meer dan ze zelf beseft. Hoever moet ze gaan om haar persoonlijke levensdoel, het opvangcentrum voor wilde dieren, te verwezenlijken? Is het de prijs waard die ze daarvoor moet betalen?

Cooper Sullivan is haar persoonlijke tegenhanger met een totaal andere achtergrond. Hij komt uit de stad, heeft geen prettige jeugd, zijn vaders wil is, is wet. Uiteindelijk verzet Cooper zich hier tegen en leert met spoed zelfstandig te functioneren als man zijnde. De prijs die hij hiervoor moet betalen is Lil. Zal hij ooit over dit verlies heen komen?

Vastberaden

Nora Roberts

De Boekerij