Verweesd - Een bewogen adoptieverhaal

Hoewel de inhoud van het boek fictief is, is het zodanig neer geschreven alsof je iemands dagboek zit te lezen. De heftige gebeurtenissen die in het leven van Berlinda overkomen zijn heel geloofwaardig in het verhaal verweven. Ook de onzekerheid van het hoofdpersonage komt goed uit de pen door de retorische vragen die ze zichzelf steeds in haar innerlijke stilte afvraagt.

De opbouw van het boek is op een bijzondere wijze uiteengezet. Verder is het verhaal in twee hoofdlijnen (het heden en de jeugd van Berlinda) geschreven die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Het verhaal begint dat een jonge vrouw uit Nederland op zoek gaat naar haar oudere biologische zus Berlinda die met grote verrassing in België blijkt te wonen.

Al snel blijkt dat haar biologische zus Berlinda een zeer aangrijpend verhaal over haar jeugd tot aan haar jonge volwassen wording heeft geschreven. Priyanka (het jongere biologische zusje van Berlinda) besluit het boek van haar te bestellen. In principe lees je mee over de schouder van Priyanka.

Berlinda heeft een onbezorgde jeugd totdat haar ouders op 11-jarige leeftijd gaan scheiden en beginnen voor haar de problemen. Vragen stellen aan haar moeder wordt niet geaccepteerd en blijven onbeantwoord. Haar vader ziet ze nog nauwelijks totdat er in de rechtbank gevraagd wordt om te kiezen. Berlinda en haar jongere broertje Ranjan kiezen voor hun vader.

Alleen is hun geluk echter van korte duur want hun vader overlijdt door een ernstige ziekte. Dan geldt nog maar één ding: het oerinstinct van overleven. Dat doen ze beiden op hun eigen manier.

Verweesd - Een bewogen adoptieverhaal

Aloka Liefrink