Waterschildpadden

Eigenlijk is het onderwerp veel te breed om in een klein boekje te proppen. Je hebt drie soorten schildpadden: landschildpadden, waterschildpadden en moerasschildpadden. Aan de laatste twee wordt aandacht besteed. Maar de verschillen tussen de waterschildpadden onderling of die van de moerastypes lopen erg uiteen. Wat natuurlijk weer invloed heeft op de grote van het terrarium of aquarium, de inrichting en voeding.

Het boekje geeft wel een goede indruk voor een beginner wat er allemaal bij komt kijken tijdens de aanschaf. Vanwege de nodige lampen, technische apparatuur en de aanschaf van een aquarium is het zeker geen goedkope hobby.

De informatie kan de lezer beslist helpen bij de keuze van de soort schildpad die hij wenst. Ben je op zoek naar eentje die tegen de avondschemering actief wordt of juist eentje die overdag actief is? Wil je een schildpad die zomers in de vijver kan, of heb je daar geen ruimte voor? Of zoek je er een die geen winterrust nodig heeft? En hoe zit het met de beschermde soorten? Op deze overwegingen en andere voordat je op de aanschaf over gaat, zullen zeker in dit boekje te vinden zijn.

Wie van creativiteit houdt, kan zich bij deze dieren absoluut uitleven. Niet alleen bij de inrichting en bezigheidstherapie ervan, maar ook bij de bereiding van de voedingsmaaltijden.
Heb je eenmaal een keuze gemaakt voor een bepaalde soort lijkt het me toch wel verstandig om je daarin verder te verdiepen, omdat een goede verzorging en voeding de nodige aandacht vragen. Een prima basisboekje.

Waterschildpadden

H. Wilke

Tirion Natuur