Wij zijn ons brein - van baarmoeder tot alzheimer

Wat kan deze auteur toch met enorme passie over zijn ervaringen vertellen met betrekking tot hersenonderzoek. Dit werkt zo aanstekelijk voor de lezer dat je het niet meer aan de kant zal kunnen leggen. Qua diepe kennis die hier in zijn boek wordt gedeeld, vind ik het een echte eye-opener, ondanks dat ik regelmatig informatie lees over (zelf)bewustzijn bij dieren en hoe de mentale processen functioneren ten aanzien van de fysiologische handelingen.

Zijn standpunten over het menselijke bewustzijn - en soms ethische vraagstukken - tot het delen van zijn kennis is over het algemeen vlot geschreven. Enige medische kennis over het lichamelijk functioneren, maakt het lezen van dit boek wel toegankelijker. Het blijft tot de laatste bladzijdes een boeiend en intrigerend onderwerp. Na het lezen van dit boek zul je beslist dingen als psychose, gedragsstoornissen; handicaps; of seksuele voorkeur veel beter begrijpen. Persoonlijk denk ik dat deze verdiepende kennis een maatschappelijke toevoegende waarde te bieden heeft in de zin van acceptatie dat niet iedereen hetzelfde is in de samenleving. Hier wordt uitgelegd hoe deze veranderingen kunnen ontstaan door bv. genetische bepaling, of door andere aanleg in de foetusperiode.

Soms maakt ons menselijk lichaam een foutje die regelmatig desastreuze sporen na laat. De auteur legt goed uit welke stoffen die ons lichaam aanmaakt om goed te kunnen functioneren soms te veel/weinig aanmaakt en welke consequenties dat met zich meebrengt. Dit geldt eigenlijk ook voor ons hersenweefsel, wat gebeurt er als een bepaald deel van onze hersenen beschadigd raakt of onvoldoende is ontwikkeld? Welke (dramatische) gevolgen horen daar bij? Met veel belangstelling heb ik gelezen welke mogelijke oorzaken van mijn eigen handicap de boosdoener kunnen zijn geweest.

Wat mij verder aanspreekt is hoe schadelijk omgevingsfactoren van de moeder zoals alcohol, roken, drugs of chemische straling van invloed kunnen zijn voor het ongeboren kind. Mijn vermoeden is dat dit ernstig wordt onderschat.

D.F. Swaab

Atlas Contact

9789046705063