Zoo

Qua inhoud van het boek doet het me onmiddellijk denken aan de titel De zwem. Beiden boeken hebben de gezamenlijke overeenkomst dat dieren mensen aanvallen. Alleen de oorsprong van vergelijkbare oorzaken is heel verschillend. Gaandeweg komt de lezer achter de oorzaak van alle problemen die wereldwijd plaatsvinden. Als veterinair natuurgeneeskundige vind ik de combinatie van alle probleemfactoren echt geniaal verzonnen. Ik vraag me echter wel af of de oplossing die hier in het verhaal wordt aangedragen zo snel het gewenste resultaat geeft als hier beschreven wordt. Daar heb ik echt mijn twijfels over. Hoewel ik het einde van het verhaal weer typisch in de lijn der verwachtingen vond. Het geeft heel goed de mensheid weer!

Een boek dat ik absoluut niet aan de kant kon leggen en in helaas in één dag uit had. Gelijk vanaf het begin is het al heel spannend en je voelt de opkomende problemen gewoon onder je huid tintelen. Wat ik verrassend vond was dat het hele gebeuren toch nog eens zo’n 10 jaar in beslag nam. Dat maakt het allemaal wel geloofwaardiger. En het is te hopen dat het geen werkelijkheid wordt.

Jackson Oz, een niet afgestudeerde wetenschapper, waarschuwt de wereld al jaren dat de agressiviteit van dieren in explosieve toenemende mate groeit. Overal wordt hij uitgelachen en niet serieus genomen. Totdat hij een uitnodiging krijgt om naar Afrika te komen, want daar worden mensen aangevallen door groepjes mannelijke leeuwen. Dit behoort beslist niet tot het natuurlijke gedrag.

Tijdens dit avontuur ontmoet hij Chloe, ook een wetenschapper. Samen weten ze te overleven in Afrika en hebben eindelijk beeldmateriaal waaruit blijkt dat er een mens-dier-conflict is. Kunnen ze de beelden stiekem het land uit smokkelen? Kunnen ze de andere wetenschappers op tijd overtuigen van hun visie voordat het te laat is?
En hopelijk zal de wereld ondertussen niet ten onder gaan…

Zoo

James Patterson